David O. Russell
Mark Wahlberg, Christian Bale & Melissa Leo
2010
115 minuten
Drama
3,5 ster

Op de uitstekende cast na verrast THE FIGHTER van regisseur David O. Russell (THREE KINGS, I HEART HUCKABEES) geen moment; niet in verhaal en niet in uitwerking. We hebben het allemaal al eerder gezien: een ambitieuze bokser uit een lage sociale klasse vecht zich, de nodige tegenslagen overwinnend, een weg naar de top. Wie geïnteresseerd is in innovatieve cinema die een blijvende indruk achterlaat, kan deze voormalig Oscarkandidaat dus rustig links laten liggen. Een ijzersterke cast redt de film echter van de middelmatigheid.

Centraal staat Micky Ward (Mark Wahlberg), een bokser uit het deprimerende gehucht Lowell in de staat Massachusetts. Zijn broer Dicky (Christian Bale) was ooit de held van het stadje vanwege zijn succesvolle bokscarrière, maar is inmiddels een crackjunkie en de enige die nog gelooft in zijn eigen comeback. Tot het zover is, traint hij zijn broer. Hun moeder (Melissa Leo) treedt op als manager. Haar enige kwalificatie is hun familieband; Alice leeft met de overtuiging dat je familie altijd weet wat het beste voor je is. Ze reageert dan ook ronduit vijandig als Micky thuiskomt met zijn nieuwe vriendin (Amy Adams), die heel andere ideeën heeft over zijn carrière.

Christian Bale zet als Dicky een fraai staaltje method acting neer. Met zijn magere lijf en ingevallen gezicht heeft hij zichzelf het uiterlijk van een junk aangemeten, en zet een compleet overtuigend personage neer. Geen moment roept hij herinneringen op aan de actiehelden die hij eerder speelde: Dicky is een meelijwekkend figuur dat vergeefse pogingen doet zijn waardigheid te verdedigen. Bale speelt diens optimisme met zoveel overtuiging, dat je hem haast gaat geloven. En hoewel hij soms een tikkeltje over de top gaat, wordt zijn personage nooit karikaturaal.

Ook uitstekend is Melissa Leo als de dominante moeder die haar liefde voor haar zoon uit door zijn hele leven te willen regelen. Alice is onvervalste white trash en voegt daarmee verrassend veel humor toe aan de film. Hoewel het op de loer ligt vervalt Leo nooit in het spelen van een typetje; zelfs op haar meest luidruchtige momenten is Alice menselijk en zijn haar motivaties te begrijpen. Ze won er dit jaar de Oscar mee voor beste vrouwelijke bijrol.

Maar er waren meer prijzen. Bij de ontvangst van de Golden Globe voor beste bijrol zei Christian Bale: "You can only give a loud performance, like the one I gave, when you have a quiet anchor." Daarmee doelde hij op Mark Wahlberg, die inderdaad een ingetogen rol speelt als Micky Ward. Je zou hem haast over het hoofd zien, tussen de uitbundige personages die zijn omgeving vormen. Micky is een doodnormale jongen die zelden zijn stem verheft en het liefst iedereen tevreden wil zien. Zo'n rustig middelpunt is noodzakelijk in een film waarin extraverte bijpersonages vechten om aandacht.

fighter