Steven Soderbergh
Channing Tatum, Alex Pettyfer & Matthew McConaughy
2012
110 minuten
Drama
3,5 ster

Een komisch drama over mannelijke strippers met in de hoofdrol tieneridool Channing Tatum, bekend dankzij rollen in dansfilms als STEP UP (2006) en tienerdrama's als DEAR JOHN (2010): op papier niet direct de film voor een gerenommeerd regisseur als Steven Soderbergh (SEX, LIES AND VIDEOTAPE en OCEAN'S 11). Maar toen Tatum de regisseur in 2011 benaderde met een idee voor de op zijn eigen stripperverleden gebaseerde film was deze echter meteen enthousiast. Terecht want MAGIC MIKE is mede dankzij Soderberghs regie, een fijne cast en een interessante documentaireachtige aanpak een opvallend vermakelijke film geworden.

Het op Tatums ervaringen gebaseerde verhaal speelt zich af in de zonnige, toeristische stad Tampa in Florida, waar de werkloze tiener Adam (Alex Pettyfer) door de charmante Mike (Tatum) wordt ingewijd in de mannelijke stripwereld van geoliede sixpacks, hysterisch gillende vrouwen en het grote geld. Het resultaat: de gebiologeerde Adam wordt nadat hij zich bewijst met een potentievol optreden opgenomen als lid van het Chippendales-achtige collectief de Cockrocking Kings of Tampa.

Maar MAGIC MIKE is meer dan slechts een excuus voor dansscènes en ‘functioneel' mannelijk naakt: Soderbergh maakte er ook een realistisch ogend kijkje achter de schermen van. Channing Tatum speelt met Mike een typisch Soderbergh-personage: een charismatische, maar geplaagde antiheld die gaandeweg moeite krijgt om zijn schijnbaar gecontroleerde leven voor anderen en zichzelf te verantwoorden. Oorzaak van het in elkaar storten van Mikes schijnbaar onbezorgde ‘geld, vrouwen en een good time'-leven is de haat/liefde verhouding met Adams oudere zus Brooke (Cody Horn) waarvoor Mike meer gaat voelen dan hij wil toegeven. En terwijl nieuweling Adam zich steeds verder onderdompelt in de glitter en glamour van het stripperbestaan, stuit Mike steeds vaker op donkere kanten de van het beroep.

Dat de film in Amerika al een onverwacht kassucces werd, ligt niet alleen aan het feit dat de sixpacks en blote billen je om de oren vliegen. Vooral het eerste uur van MAGIC MIKE, wanneer Adam door Mike wordt ingewijd in het stripperleven, is een ongedwongen, humorvol en met veel vaart gepresenteerd kijkje achter de schermen. Soepel, maar gedetailleerd en realistisch gefilmd door Soderbergh zelf en met sterke rollen voor de opvallend overtuigende Channing Tatum, nieuwkomer Cody Horn en een showstelende Matthew McConaughy als de over-de-top, gladde clubeigenaar Dallas. Helaas weet de film deze flitsende start film niet tot einde toe vol te houden: teveel herhalingen, een paar onduidelijke verhaallijnen en een steeds langzamer kabbelend verhaal halen gaandeweg de vaart uit deze anderzijds geslaagde samenwerking tussen Tatum en Soderbergh.

magic mike